Pokud si kupujete nové horské kolo, tak hned na začátku před Vámi stojí jedna z nejdůležitějších otázek – jaký vybrat rám kola? Hliníkový rám nebo karbonový rám? Jaký je vlastně mezi nimi rozdíl a který materiál se hodí na rám Vašeho horského kola? Na to se podíváme v tomto článku!
Nejprve si oba materiály v rychlosti představíme a následně se podíváme na vlastnosti a rozdíly mezi karbonovým a hliníkovým rámem. Pojďme na to!
Na výrobu hliníkového rámu horského kola se nejčastěji používá až 98 % hliník a příměsí dalších kovů, čímž vzniká hliníková slitina. Hliník je jeden ze dvou nejpoužívanějších materiálů používaných v rámu horského kola.
Druhým materiálem je karbon, který měl ještě nedávno pověst křehkého materiálu. V současné době je však karbonový rám skutečnou dominantou ve světě rámů horských kol. Pokud naleznete tvarově atypický rám, tak je nejspíše karbonový, což je způsobeno jeho skvělou tvarovatelností.
Pojďme si nyní projít rozdíly mezi oběma typy rámu horského kola.
Musíme na začátek zmínit, že nejde vždy o nejnižší hmotnost. Záleží totiž i na stylu jízdy a typ horského kola. Karbonový rám je lehčí než hliníkový rám, což znamená, že při jízdě na rovině nebo v kopcích je rozhodně lepší mít lehčí karbonový rám.
Musíme se však zastavit u tématu, které jsme zmínili na začátku, a to je typ horského kola. Sjezdové kolo je totiž taky typem horského kola, kde může být vyšší hmotnost přínosem. To neznamená, že čím těžší kolo, tím pro sjezdaře lepší, protože závisí i na dalších faktorech. Ne vždy je tak nižší hmotnost opravdu výhoda.
Co se však týče cyklisty, který má horské kolo nebo cross country k tomu, aby mohl jezdit na kole v terénu, tak ten bude určitě kvitovat nízkou hmotnost karbonového rámu kola.
S hmotností jde ruku v ruce tuhost rámu. Karbonový rám je o něco tužší, což ve výsledku znamená, že u něj dochází k lepšímu přenosu síly při řízení a šlapání do pedálů. Větší tuhost se však projeví na jízdě v terénu, kde méně tuhý hliníkový rám dokáže lépe vstřebávat nárazy a nerovnosti.
Napsali jsme to velmi jednoduše, ale je to velice komplexní téma, ve kterém taktéž záleží na více faktorech. Jeden z nich je taky tvar rámu kola. Jak jsme dříve psali, karbon je lépe tvarovatelný, což znamená, že tvarem se dá lépe přizpůsobit k tlumení nerovností při jízdě.
Žádný materiál nevydrží věčně a díky pokroku, který se v posledních letech provedl u karbonových rámu není ani jeden materiál není co se týče životnosti horší či lepší. Největší rozdíl spočívá v tom, že karbon se láme. Hliník oproti tomu se ohýbá či deformuje. Pokud tedy zlomíte karbonový rám, tak jste defacto skončili. S ohnutým hliníkovým rámem v uvozovkách dokážete ještě dojet domů.
Co se týče životnosti, tak opět záleží na mnoha dalších souvisejících faktorech. Nejdůležitější je však poctivá údržba celého kola. Když se budete správně starat o všechny komponenty od brzdových destiček, pláště až po řadící páčky, tak zvýšíte životnost všech komponentů včetně rámu.
A jsme u posledního faktoru našeho článku, který je taky jeden z nejvíce ovlivňujících. Cena rámu kola. Již jsou pryč doby, kdy byl karbonový rám podstatně dražší než hliníkový rám. Cenový rozdíl tam však stále je a kola s hliníkovým rámem jsou obecně levnější. Respektive za stejnou cenu dostanete lépe vybavené kolo s hliníkovým rámem.
A jsme na konci našeho článku, ve kterém jsme se podívali na rozdíly mezi karbonovým rámem a hliníkovým rámem. Věříme, že nyní už přesně víte, který rám horského kola je přesně pro Vás. Uvidíme se u dalšího článku!