Logo Logo
Hliníkový nebo karbonový rám?
  • 13.07.2021
  • Hliníkový rám

Pokud si kupujete nové horské kolo, tak hned na začátku před Vámi stojí jedna z nejdůležitějších otázek – jaký vybrat rám kola? Hliníkový rám nebo karbonový rám? Jaký je vlastně mezi nimi rozdíl a který materiál se hodí na rám Vašeho horského kola? Na to se podíváme v tomto článku!

Nejprve si oba materiály v rychlosti představíme a následně se podíváme na vlastnosti a rozdíly mezi karbonovým a hliníkovým rámem. Pojďme na to!

Na výrobu hliníkového rámu horského kola se nejčastěji používá až 98 % hliník a příměsí dalších kovů, čímž vzniká hliníková slitina. Hliník je jeden ze dvou nejpoužívanějších materiálů používaných v rámu horského kola.

Druhým materiálem je karbon, který měl ještě nedávno pověst křehkého materiálu. V současné době je však karbonový rám skutečnou dominantou ve světě rámů horských kol. Pokud naleznete tvarově atypický rám, tak je nejspíše karbonový, což je způsobeno jeho skvělou tvarovatelností.

Horské kolo - hliníkový nebo karbonový rám?

Rozdíl

Pojďme si nyní projít rozdíly mezi oběma typy rámu horského kola.

Hmotnost

Musíme na začátek zmínit, že nejde vždy o nejnižší hmotnost. Záleží totiž i na stylu jízdy a typ horského kola. Karbonový rám je lehčí než hliníkový rám, což znamená, že při jízdě na rovině nebo v kopcích je rozhodně lepší mít lehčí karbonový rám.

Musíme se však zastavit u tématu, které jsme zmínili na začátku, a to je typ horského kola. Sjezdové kolo je totiž taky typem horského kola, kde může být vyšší hmotnost přínosem. To neznamená, že čím těžší kolo, tím pro sjezdaře lepší, protože závisí i na dalších faktorech. Ne vždy je tak nižší hmotnost opravdu výhoda.

Co se však týče cyklisty, který má horské kolo nebo cross country k tomu, aby mohl jezdit na kole v terénu, tak ten bude určitě kvitovat nízkou hmotnost karbonového rámu kola.

Tuhost

S hmotností jde ruku v ruce tuhost rámu. Karbonový rám je o něco tužší, což ve výsledku znamená, že u něj dochází k lepšímu přenosu síly při řízení a šlapání do pedálů. Větší tuhost se však projeví na jízdě v terénu, kde méně tuhý hliníkový rám dokáže lépe vstřebávat nárazy a nerovnosti.

Napsali jsme to velmi jednoduše, ale je to velice komplexní téma, ve kterém taktéž záleží na více faktorech. Jeden z nich je taky tvar rámu kola. Jak jsme dříve psali, karbon je lépe tvarovatelný, což znamená, že tvarem se dá lépe přizpůsobit k tlumení nerovností při jízdě.

Životnost

Žádný materiál nevydrží věčně a díky pokroku, který se v posledních letech provedl u karbonových rámu není ani jeden materiál není co se týče životnosti horší či lepší. Největší rozdíl spočívá v tom, že karbon se láme. Hliník oproti tomu se ohýbá či deformuje. Pokud tedy zlomíte karbonový rám, tak jste defacto skončili. S ohnutým hliníkovým rámem v uvozovkách dokážete ještě dojet domů.

Co se týče životnosti, tak opět záleží na mnoha dalších souvisejících faktorech. Nejdůležitější je však poctivá údržba celého kola. Když se budete správně starat o všechny komponenty od brzdových destiček, pláště až po řadící páčky, tak zvýšíte životnost všech komponentů včetně rámu.

Cena

A jsme u posledního faktoru našeho článku, který je taky jeden z nejvíce ovlivňujících. Cena rámu kola. Již jsou pryč doby, kdy byl karbonový rám podstatně dražší než hliníkový rám. Cenový rozdíl tam však stále je a kola s hliníkovým rámem jsou obecně levnější. Respektive za stejnou cenu dostanete lépe vybavené kolo s hliníkovým rámem.

Závěr

A jsme na konci našeho článku, ve kterém jsme se podívali na rozdíly mezi karbonovým rámem a hliníkovým rámem. Věříme, že nyní už přesně víte, který rám horského kola je přesně pro Vás. Uvidíme se u dalšího článku!